Call My by Your Name

Sexy en kalm tegelijkertijd

Timothée Chalamet en Armie Hammer spelen overtuigend hun rollen als slimme Elio en zelfverzekerde Amerikaan Oliver in een tedere, kleurrijke film die door zijn bescheiden karakter en ongeforceerde scènes je als kijker raakt.

Call Me byYour Name is een kleinschalige Italiaans-Amerikaanse film, geregisseerd door Luca Guadagnino. De film begint met de aankomst van Oliver, een doctoraatstudent van archeoloog Dr. Perlman. Hij brengt de zomervakantie door met de Perlmans in hun vakantiehuis, waar Elio - de zoon des huizes- ook rondwaart. Ondanks dat hij zijn tijd verdrijft met muziek en heel veel lezen, trekt de Amerikaanse Oliver steeds meer zijn aandacht. Dit bloeit uit tot een gepassioneerde vakantieliefde en doet de gelijknamige roman van André Arciman eer aan.

In het begin werd ik nogal verward, de film springt zomaar in het verhaal zonder een duidelijke inleiding. Uiteindelijk wordt dat rechtgetrokken en valt het niet meer op. Elio trekt wel steeds meer de aandacht naarmate de film vordert. Hij speelt piano en gitaar, spreekt drie talen vloeiend en laat zijn intelligentie ondanks enige puberale onzekerheid duidelijk blijken. Aangezien Oliver op locatie is als werkstudent e n met Elio’s vader werkt, botsen Elio's en Olivers uitspraken wel eens. Dit zorgt in de eerste helft van de film voor een leuke spanning rondom de twee. Vanaf het moment dat de mannen bewust daarvan zijn (en hun gevoelens) wordt de sfeer ook gespannen. Er wordt duidelijk meer gespeeld met contrast en kleurenfilters, ook horen we in plaats van serene pianomuziek mooie ballads die Elio’s hartenpijn representeren.

Elio is een complex hoofdpersoon, maar erg leuk om naar te kijken. Vooral door zijn vele interesses en talenten, maar ook door zijn seksualiteit. Zoals bijna elke zeventienjarige heeft hij veel seksuele energie, wat leidt tot veel ongemakkelijke momenten. Hij gaat ook om met veel leeftijdsgenoten, vooral vrouwelijke, waar hij ook interesse in heeft. Maar omdat hij stiekem gevoelens heeft voor de sexy bezoeker in huis, wordt die seksuele energie een worsteling.

Ik wist van te voren niet wat ik moest verwachten, maar het heeft me zeker overrompeld. Nog nooit heb ik zo’n tedere liefde gezien tussen twee mannen op het scherm. De Italiaanse omgeving waar de hoofdpersonen zich in bevinden is ook prachtig en zorgt ook voor de ultieme romantische sfeer. Sommige artistieke keuzes – ik denk dan aan de overduidelijke kleurenfilters- passen niet echt bij de stijl van de film, maar dat mag de pret niet drukken. Deze film is opwindend en rustig tegelijkertijd, en heerlijk kijkvoer voor elke filmliefhebber.