In the Name Of

'n Poolse homopriester, wat dan nog?

Homoseksualiteit e de katholieke kerk: een combinatie die ook de afgelopen tijd regelmatig het nieuws haalde. Het Poolse drama In the Name Of behandelt het onderwerp niet op een sensationele manier, maar concentreert zich liever op het persoonlijke aspect.

In the Name Of (oorspronkelijke titel: W Imie...) van Malgorzata Szumowska toont het leven van een jonge priester, ‘vader Adam’. Hij is overgeplaatst naar een abdij op het Poolse platteland om daar te prediken en een groep probleemjongeren onder zijn hoede te nemen. Dit doet hij met enthousiasme en passie. Hij wijst de mooiste vrouw van het dorp af onder het mom: ‘Ik ben al voorzien’. De vraag is dan al of hij hier misschien iemand anders mee bedoelt dan God.

Simpele oerkracht

De film bouwt zeer langzaam op. De schoonheid schuilt in de realistische beelden en de eenvoudige dialogen. Het is niet een erg spannende film, noch qua chemie tussen de personages, noch qua plot. Na lang wachten wordt de kijker beloond met een wel zeer bescheiden hoogtepuntje aan het eind van de film. In de mooiste scène uit In the Name Of leert Adam één van ‘zijn’ jongens zwemmen in het plaatselijke meertje. Het is duidelijk dat de twee erg in elkaar geïnteresseerd zijn. Op de terugtocht rent de jongen plotseling een maïsveld in. Na even twijfelen volgt Adam, de jongen zoekend in het hoge maïsveld. De jongen bootst de geluiden van een aap na, en Adam speelt het spelletje mee. Dit staat symbool voor het feit dat ze zichzelf bij elkaar kunnen zijn en dat hun oerinstinct hun acties en gedrag bepaalt. Ze laten zien dat het primitieve in hen huist, en er niet uit te krijgen is.

Dat maakt het een trage film die wat mij betreft het uitzitten niet echt waard is.

Meer waard in Polen

Deze film was in Polen goed voor meerdere filmprijzen. Begrijpelijk, want het brengt een moeilijk bespreekbaar onderwerp op een mooie manier onder de aandacht. In een land waarvan de meerderheid van de bevolking streng katholiek is, is een homoseksuele priester natuurlijk een omstreden hoofdpersoon. Wij Nederlanders vergeten nog weleens dat homoseksualiteit lang niet overal zo geaccepteerd is als in ons land. Ik denk dat het een mooi middel is om in landen als Polen het onderwerp bespreekbaar te maken en te tonen als iets normaals. Maar aangezien dat thema het belangrijkste element van de film is, zullen Nederlandse kijkers ('prima, een homo, wat dan nog?') niet echt steil achterover slaan van In the Name Of. Dat maakt het een trage film die wat mij betreft het uitzitten niet echt waard is.