Borgman

Krankzinnig goed

Als MovieZone-reporter mag je allerlei leuke dingen doen. Zo mocht ik een paar weken terug naar voorpremière van Borgman, waarbij alleen maar filmjournalisten in de zaal zaten!

De achtste film van Alex van Warmerdam gaat over Camiel Borgman (Jan Bijvoet). Camiel is een van de drie bosbewoners, die nadat ze zijn verraden, moeten vluchten uit hun ondergrondse schuilplaats. Hij klopt vervolgens aan bij de villa van Richard (Jeroen Perceval) en Marina (Hadewych Minis), die samen met hun drie kinderen alles dik voor elkaar hebben. De rust van hun strak georganiseerde huishouden (inclusief au pair en tuinman) wordt flink verstoord met deze zonderlinge zwerver, als die hun leven binnen weet te dringen.

Familie aangelegenheid

Zoals elke Van Warmerdam-film zit ook deze weer van voor tot achter vol met bizarre situaties. Als een van de weinige Nederlandse regisseurs schrijft Alex van Warmerdam het script en speelt hij zelf als acteur mee. In zijn debuut Abel was dat de hoofdrol, nu neemt hij genoegen met een bescheiden bijrol, als een van Borgmans ondergrondse handlangers. Een film van Alex van Warmerdam is vaak een feest der herkenning. Zo speelt zijn vrouw, Annet Malherbe in bijna al zijn films en was Eva van Wijdeven nog te zien in zijn voorlaatste film, De laatste dagen van Emma Blank (2009). De films die van Warmerdam maakt, maakt hij altijd samen met zijn broers. De soundtrack van Borgman is van de hand van broer Vincent, broer Marc was producent.

Het gros van de films beginnen met problemen en werken toe naar een happy end, maar Borgman bewandelt precies de omgekeerde weg

Nominaties

Van Warmerdam wordt beschouwd als een van de beste en meest oorspronkelijke auteurs die Nederland rijk is. Ook in het buitenland kennen ze hem nu: Borgman was de eerste Nederlandse film in tig jaar die voor het prestigieuze filmfestival van Cannes werd geselecteerd. De Gouden Palm zat er helaas niet in, maar dat neemt niet weg dat het een echte aanrader is dankzij waanzinnige goede cast, de meesterlijke personages en krankzinnige situaties; wat mij betreft is Borgman echt een hoogtepunt in een imposant oeuvre. Het gros van de films beginnen met problemen en werken toe naar een happy end, maar Borgman bewandelt precies de omgekeerde weg. Daarmee is het wel een film die eerder fijnproevers aanspreekt, dan de liefhebbers van popcorn(vermaak).