Thor: The Dark World

Geweldige decors, fantastische actie

Thor moet in de stripwereld toch echt zijn meerdere erkennen in de Hulk en Captain America, maar op het witte doek is de Noorse God uitstekend op dreef.

Vorig jaar liet stripuitgever Marvel Studios de bioscoopkassa’s rinkelen met zijn super-ensemblefilm The Avengers. Daarin zagen we Thor, Iron Man, de Hulk, Captain America, Black Widow en Thors manipulatieve stiefbroer Loki in actie. Na die gemeenschappelijke krachtsinspanning gaan de leden van het superteam nu ieder hun eigen weg. Iron Man deed dat als eerste met de Iron Man-trilogie en nu is Thor aan de beurt met zijn tweede solo-avontuur: The Dark World.

Geen tijd voor Portman

Thor (Chris Hemsworth) werkt samen met zijn vrienden aan het herstel van de vrede in de Negen Rijken. De Noorse god heeft dus even geen tijd voor zijn aardse liefje Jane Foster (Natalie Portman). Jammer, want zij komt in contact met een oeroude, supergevaarlijke kracht. Een bijna uitgestorven ras van kwaadaardige ruimte-elfen heeft zijn zinnen op die kracht gezet, waarmee in één klap een einde aan het hele universum gemaakt kan worden. De beelden van de werelden die Thor aandoet zijn adembenemend en doen denken aan de weide vlaktes en bergketens uit The Lord of the Rings.

Beetje Game of Thrones, en een beetje Star Wars

Voor de tweede Thor-film gaf regisseur Kenneth Branagh het stokje over aan Alan Taylor. Als één van de regisseurs van Game of Thrones is hij wel thuis in fantasyland. Elke waterval en elk grassprietje lijken levensecht en vormen een geweldig decor voor alle actie. Het is overduidelijk te zien dat Thor: The Dark World gedraaid is op de grootste filmset die ooit voor een Marvelproductie is gebouwd. Naast de sprookjesachtige en mythische elementen is er ook een flinke scheut sciencefiction aan het verhaal toegevoegd. Gevechten met rondtollende ruimteschepen zorgen voor het echte Star Wars-gevoel. Ondertussen zorgt Thors onbetrouwbare broer Loki voor de nodige humor en de nodige knipoogjes, zoals we van Marvel gewend zijn.

...rustig blijven zitten tijdens de aftiteling, want geduld wordt beloond…

Gewoon goed

Het sterk opgebouwde verhaal zet Thor neer als een serieuze superheld, niet meer die jonge vechtjas uit de eerste Thor (2011). In die film was er wel een beetje tekst en uitleg bij het universum waarover Thors vader Odin de scepter zwaait, maar dit riep ook de nodige vragen op. The Dark World gunt je meer blikken op de Negen Werelden die Thors universum rijk is. De eerste film ging hoofdzakelijk over Thor, die niet waardig genoeg was als troonopvolger. Wat dat betreft verraste The Dark World me postief. Het verhaal is interessanter en bevat vooral veel meer actie en spektakel. Was Iron Man 3 meer van hetzelfde (maar dus ook amusant, want Robert Downey Jr. is altijd amusant); de tweede Thor biedt iets nieuws onder de zon. Het is echt niet alleen actie, want Chris Hemsworth en Natalie Portman zijn weer een geweldig setje: de vonken spatten er vanaf. De film is een echte experience. En de kijktip is natuurlijk – zoals bij elke Marvelfilm – rustig blijven zitten tijdens de aftiteling, want geduld wordt beloond…