Get Out

Get Out? Get In!

Racisme uit linkse hoek? De slimme en ijzersterke horrorfilm Get Out legt de vinger op de zere wonde. Spannend, maar met humor. En ook een film om (minimaal) twee keer te zien.

Jordan Peele is waarschijnlijk het meest bekend als onderdeel van het comedy duo Key and Peele en hun populaire sketchshow op Comedy Central. In 2016 waren ze voor het eerst samen te zien op het grote doek in hun eigen bioscoopfilm Keanu. Een jaar later staat Peele niet vóór, maar achter de camera voor zijn horror-mystery film Get Out.

Get Out gaat over het stel Chris en Rose. Ze hebben al een tijdje verkering en dus wil Rose graag haar vriend voorstellen aan haar familie. Eén probleem: Rose heeft nog niet aan haar ouders verteld dat Chris zwart is. De ontmoeting wordt érg ongemakkelijk, omdat Rose's ouders verdacht blij zijn met hun donkere aanstaande schoonzoon. Ondertussen gebeuren er vreemde zaken in en rond het huis, waar Chris niet direct de vinger op kan leggen.

Get Out is een ijzersterk regiedebuut van Jordan Peele. Het is vooral de onbehagelijke en oncomfortabele sfeer die de film zijn karakter geeft. Als Chris op het landgoed andere zwarte mensen ontmoet, lachen en staren deze hem nog geforceerder aan dan een stewardess op een lowbudget vlucht. Tenenkrommend is in dit geval een compliment. Daarnaast is Get Out heel beheerst. De film had gemakkelijk door kunnen slaan in een bloed- en ingewandenfestijn zoals we die van andere horrorfilms kennen, maar dat blijft gelukkig achterwege. In plaats daarvan vertrouwt het op het sterke verhaal en de naargeestige sfeer, en dat blijkt een prima keuze.

Peele stelt het onderhuidse racisme dat je in linkse kringen tegen kunt komen grandioos te kijk. Racisme is een thema dat in films vaak van dezelfde kant getoond is. Meestal gaat het om duidelijk zichtbaar aanwezige (rechts-extremistische) haat. Neem bijvoorbeeld American History X of een historisch drama als Selma. Get Out gooit het over een andere boeg en laat juist een onuitgesproken vorm van racisme zien. Rednecks of Klu Klux Klanners lopen niet in Get Out rond, wel blanke liberale intellectuelen die oprecht lijken te geloven dat hun racistische gedrag toch echt niet zo moet worden opgevat. Peele zelf beschrijft zijn film dan ook terecht als een ‘sociale thriller’.

Het ‘waarom’ en ‘wie allemaal’ blijft nog lang een mysterie

Get Out is in essentie een satire. Zelf vindt Peele dat horror en comedy in elkaars verlengde liggen, en de humor is ook van het type dat je misschien uit het eerdere comedywerk van Peele kent. Helemaal zonder problemen is dit helaas niet. Tussen al de ongemakkelijke en gespannen situaties door, is het een welkome afwisseling, maar de luchtigheid haalt ook een deel van de spanning weg. Dat is jammer, want ondanks dat Get Out razend spannend is, is het geen enge film. En juist dat extra zetje mist nu, waardoor ik vannacht alsnog prima zal slapen.

Het verhaal verdient ook een eervolle vermelding. In het begin lijkt het wel wat voorspelbaar, en na dertig minuten is de grote lijn ook wel helder, maar toch houdt de film meer dan genoeg verassingen achter de hand. Het ‘hoe’ mag dan wel snel duidelijk zijn. Het ‘waarom’ en ‘wie allemaal’ blijft nog lang een mysterie. Bovendien blijkt iedere scène en ieder subplot op het eind allemaal puzzelstukjes die naadloos in het grotere geheel passen. Het is dan ook aan te raden om de film twee keer te kijken om zo alle gemiste verwijzingen en dialogen met een dubbele betekenis te kunnen plaatsen. Met een open mond heb ik na afloop de trailer nog een keer gekeken want pas toen viel het me op wat de echte betekenis van bepaalde scènes was. Het is het bewijs van hoe slim deze film geschreven is.

Get Out maakt zich best schuldig aan een aantal standaard horrortrucjes zoals het bekende ‘hij-is-dood-o-nee-toch-niet’, en het ‘iemand-rent-door-een-donkere-gang-net-als-de-hoofdpersoon-niet-kijkt’ cliché. Maar dat is gemakkelijk vergeven, want op andere vlakken is Get Out juist bijzonder vernieuwend. Een flitsende start dus voor de regiecarrière van Jordan Peele. En ik kijk uit naar zijn opvolger!