Late Shift

Dit is een gamische film in plaats van een filmische game!

In Late Shift ben jíj de hoofdpersoon, want jij bepaalt samen met de andere bezoekers de loop van het verhaal. Op woensdag 21 juni is deze interactieve film eenmalig in een aantal Nederlandse VUE-theaters te zien. Correctie: te doen. MovieZone Reporter Jort speelde alvast een demo-sessie.

Normaal gesproken ga ik spontaan met popcorn gooien als iemand in de zaal zijn mobiel erbij pakt. Maar bij de interactieve thrillerLate Shift, waarin nachtwacht Matt gedwongen wordt mee te doen met een overval op een veilinghuisis het juist de bedoeling dat iedereen zijn smartphone aan- én in de hand houdt. Dankzij een speciale app verandert die namelijk in een stemkastje, waarmee jij samen met de andere zaalgenoten het verhaal stuurt. Op sleutelmomenten verschijnen er namelijk verschillende keuzes die de hoofdpersoon kan maken in beeld. Je hebt dan steeds een paar seconden om jouw beslissing in te voeren. Soms zijn dit futiele keuzes: wijs je een om hulpvragende voorbijganger de weg, met het risico dat je de metro mist, of stap je bot door? Andere zijn keuzes waar meer vanaf hangt. Hang je de held uit en saboteer je de overval waar je gedwongen aan mee doet, of kies je het slechte pad en ga je er vandoor met de buit?

Hierdoor wordt het verhaal verschillende kanten opgestuurd, en zorgen de keuzes voor verschillende uitkomsten van het verhaal. Volgens de makers kan de film op zeven verschillende manieren eindigen. De lengte van Late Shift varieert hierdoor ook met twintig minuten, afhankelijk van welke keuzes worden gemaakt. Bij de keuzemomenten tellen de meeste stemmen. Dit is tegelijkertijd leuk en lichtelijk frustrerend. Nét als je bedacht hebt hoe je de rest van de film wilt gaan spelen, gooien een paar onverlaten in de rij achter je het hele plan overhoop door massaal te stemmen om een knokpartij op straat te beginnen. Aan de andere kant levert het wel een raar gevoel van saamhorigheid op. Bijvoorbeeld als je samen met de hele zaal voor de zoveelste keer wordt afgewezen omdat je op een ongepast moment probeert om een knap meisje te zoenen.

De achterliggende techniek werkt dus goed, maar is de film zelf goed?

De film is overduidelijk low-budget. Het stuk antiek dat van onschatbare waarde moet zijn, oogt als een theekopje dat je voor twee euro bij de HEMA vindt. Het lijkt er verdacht veel op dat er niet voldoende geld was om interessante actiescènes of spectaculaire locaties op het scherm te toveren. Een ander probleem is dat er weinig consistentie in het gedrag van Matt zit. Het ene moment is hij de nobele held die zijn leven op het spel zet, even later probeert hij er vandoor te gaan met een zak gestolen geld. Dit is natuurlijk niet de schuld van de film, maar van het publiek dat onderling niet op een lijn ligt. Maar dat betekent wel dat de geloofwaardigheid een deuk krijgt.

Late Shift is daarmee geen film die je zou gaan kijken als je niet zou kunnen stemmen. Wie klaagt dat de meeste films volkomen voorspelbaar zijn, zal zich prima vermaken, want voorspelbaar wordt het nooit. Dat maakt het een interessante tech demo. Maar wie een zenuwslopende, briljant gecomponeerde thriller wil zien, kan de verhaalkeuzes beter maar aan één persoon over laten: de scenarist, en niet de biocoopganger.

Late Shift draait woensdag 21 juni in Vue Alkmaar, Eindhoven, Hilversum, Kerkrade, Hoogeveen en Apeldoorn