Spider-Man: Homecoming

Deze Spidey is pas echt amazing

Zowel Toby Maguire als Andrew Garfield gingen hem voor in het strakke pakkie, maar nu is de beurt voor Tom Holland. In Spider-Man: Homecoming is de superheld vooral ook een vijftienjarige puber voor wie zaken als het schoolbal en kalverliefde net zo belangrijk zijn als misdaadbestrijding.

Peter Parker alias Spider-Man is in de waan van de gebeurtenissen die zich afspeelden tijdens Captain America: Civil War. Daarin slingerde hij al even voorbij, als hulpje van Tony 'Iron Man' Stark . Als smoesje noemt hij zijn avonturen met Stark een ‘stage’, die hij hoopt voort te kunnen zetten. Tony denkt daar net wat anders over. Maar als in Peters New Yorkse buurtje nogal vreemde zaken gebeuren, voelt hij zich geroepen om zich te bewijzen . Dat geeft de film een fijne rode draad, waar om heen een fijne constructie zit die leunt op leuke grapjes en de stunteligheid van een jonge scholier.

Vanwege de connectie met het zogenoemde en immer uitdijende Marvel Cinematic Universe is het geen origin story, zoals we gewend zijn. Maar dat is niet erg, iedereen weet nu wel wat er met Oom Ben gebeurt is en hoe Peter zijn krachten heeft gekregen. Deze film haalt zijn originaliteit uit de stijl. Net als Guardians of the Galaxy (2014) is die heel eigen.

Het beeld is ook heel divers en alles behalve witgewassen. De ‘vijand’ Flash van Peter lijkt van Indiase afkomst, de twee liefdesinteresses Liz en MJ zijn allebei van Afro-Amerikaanse en beste vriend Ned is Filipijns. Dit applaudisseer ik zeer. New York is een smeltkroes van culturen dus is het fijn te zien dat de film trouw blijft aan het straatbeeld van de Big Apple.

Ook al waren zijn voorgangers erg goed, Tom Holland is de meest excellente Spidey. Toby Maguire was naar mijn smaak wat te oud en Andrew kreeg in twee toch wat matige films niet de kans zijn volle potentie te tonen. Ik denk dat Tom niet beter voor de dag had kunnen komen dan in Homecoming. Dat maakt hem in mijn ogen de ultieme Spider-Man.

Ook niet onbelangrijk: van deze film word je vrolijk. De sluwe verrassingen en komische scènes zijn geweldig. Als ik het met één Marvel-film zou moeten vergelijken, dan zou ik Ant-Man noemen. Ook dit is een wat speelsere film waar niet de hele wereld (of universum) op het spel staat. Als Marvel-fanaat ben ik natuurlijk sowieso de doelgroep, maar ik durf te beweren dat Homecoming voor iedereen amusant is - ook als zou het je allereerste Marvel-superheldenfilm zijn.