Ready Player One

De virtuele wereld is stukken interessanter dan de echte

Is MovieZone Reporter Frederique ready om Ready Player One nóg een keertje te bekijken? Nou...

Hoofdpersoon Wade Watts (Tye Sheridan) besteedt in Ready Player One het meeste van zijn vrije tijd in de virtuele gamewereld OASIS. Maar hij woont bij zijn tante in de stad Columbus. Ze zijn niet rijk, en besteden hun geld voornamelijk aan digitale goodies in de OASIS. Daar probeert Wade met zijn beste vriend Aech zoveel mogelijk munten te verzamelen en de wedstrijd die iedereen bezighoudt in de OASIS te winnen.

We zien in de OASIS van alles voorbijkomen: de Iron Giant, de DeLorean van Back to the Future (1985) en nog veel meer easter eggs in de door Steven Spielberg geregisseerde film. De oneindige parade aan referenties is wel erg uitgebreid en erg veel, van King Kong tot Hello Kitty - en alles wat daar tussen zit. En dat is veel, heel veel.

De soundtrack brengt die van Spielbergs eerdere films in herinnering en tilt de scènes naar een hoger niveau. In het eerste deel van de film komt dat duidelijk naar voren, met veel actiescènes in de OASIS. Die zijn niet live-action, maar computeranimatie. Een wonderlijke en digitale wereld waarin alles kan, en is zeker het betere deel van de film. De wisseling tussen de ‘echte’ wereld en de OASIS verstoort de continuïteit, en vereist daardoor meer denkwerk van de kijker. In het eerste uur van de film zit ook nog humor, maar dat verdwijnt eigenlijk later eigenlijk helemaal.

Ik noemde al eerder de referenties naar andere franchises, en ik kan de moeite die daar in is gaan zitten zeker waarderen. Alleen het zijn er zóveel, dat het verhaal er in verdrinkt. De techniek is geweldig, de muziek en het verhaal op zich ook. Alleen de hoeveelheid filmische knipogen leidt nogal af. Daarnaast had de liefdeslijntje tussen Wade en co-gamer Art3mis (Olivia Cooke) van mij niet gehoeven, dat voelde erg overbodig.

De schurk, Sorrento (Ben Mendelsohn), vind ik ook erg slap. Hij mist iets bijzonders en als eindbaas voor Wade's avatar Parzival is hij niet geloofwaardig. Hij is gewoon een CEO met macht, met weinig fantasie in zijn personage - In tegenstelling tot Parzival en Art3mis.

Persoonlijk zit ik best in de knoop met deze film. Er zijn namelijk tal van elementen waar het een en ander aan hapert. Aan de andere kant heeft de film wel een volstrekt origineel en dito sfeer, en dat is een opluchting na de overdaad van alle standaard superheldenfilms. De Spielberg-touch zit zeker in Ready Player One, maar of ik de OASIS nog een keertje zou willen bezoeken? Vraag me dat over een tijdje nog maar eens.