Must sees

The Wolf of Wall Street

  • Ouder dan 16 jaar
  • Drugs
  • Groftaalgebruik
  • Seks
  • Regie: Martin Scorsese
  • Met: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Matthew McConaughey, Margot Robbie, Joanna Lumley, Kyle Chandler, Jean Dujardin

Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is jong, slim en slinks. En zijn enige ambitie: rijk worden. Steenrijk. Als effectenhandelaar met een gladde tong en iemand die het met de wet niet al te nauw neemt, lukt hem dat ook. Met zijn zwendelpraktijken schopt Belfort het tot multimiljonair, net als zijn kantoorgenoten.

De dollars gaan op aan grote huizen, dure auto’s, drugs, seksorgieën en nog meer drugs (en nog meer seksorgieën). Aan dat sprookje moet een keer een eind komen, zeker als het aan de FBI  ligt, die Belfort in het vizier heeft.

Over de filmmaker
  • Martin Scorsese groeide als kleinkind van Italiaanse immigranten op in New York. Die stad en zijn achtergrond spelen in veel van zijn films een grote rol, zoals de klassiekers Taxi Driver(1976), Raging Bull (1980) en de maffia-klassiekers Goodfellas (1990) en Casino (1995). En ja, Wall Street ligt dus ook in zijn geboorteplaats.
  • Scorsese wilde aanvankelijk priester worden, maar vond gelukkig in de cinema zijn ware roeping.
  • Hij werkte in zijn carrière vaak met dezelfde acteurs samen. Met Robert De Niro maakte hij maar liefst zeven films, met Leonardo DiCaprio vijf.
  • Scorsese haalt veel inspiratie uit oude films. Hij is dan ook een wandelende filmencyclopedie. Zijn filmliefde leidde tot een aantal documentaires, waarvan ll mio viaggio in Italia (over het Italiaanse neo-realisme) de mooiste is. In zijn speelfilm The Aviator, over miljonair en filmproducent Howard Hughes, behandelde Scorsese al een bijzonder hoofdstuk uit de filmgeschiedenis – en in Hugo ook.

Montage

The Wolf of Wall Street duurt drie uur, maar die tijd vliegt voorbij. Het is aan de film niet af te zien dat de maker een krasse knar van 71is. Dat komt door het dynamische camerawerk waar Martin Scorsese om bekend staat, én de energieke montage. Daarbij gebruikt hij Scorsese zo’n beetje alle editingtrucs die er zijn uitgevonden, bijvoorbeeld de jump cut.

Er wordt wel eens gezegd dat elke film drie keer wordt gemaakt: één keer op papier, één keer op de set en tot slot op de montagetafel. Dat je een Scorsese-film aan de geweldige montage kunt herkennen, komt (uiteraard) door Scorsese, maar óók door Thelma Schoonmaker. Zij is sinds Raging Bull in 1980, al meer dan drie decennia dus, zijn vaste editor – echt alleen van Scorsese, want Schoonmaker werkt niet met andere regisseurs. Toen Schoonmakers man (de legendarische filmregisseur Michael Powell) overleed, schortte Scorsese de montage van Goodfellas voor haar op en werd de release uitgesteld. Hun creatieve samenwerking (The Wolf of Wall Street is hun negentiende film samen) vertaalde zich in maar liefst drie Oscars voor beste montage: voor Raging Bull, The Aviator en The Departed. Sinds Raging Bull uit 1980 werken Schoonmaker en Scorsese volgens een vast stramien. Ze bekijken op de set samen de dailies (de recent gedraaide scènes) en zij noteert Scorseses opmerkingen per take in een boekje. Na de laatste draaidag schuift de regisseur aan in haar montagekamer, in haar studio in Manhattan. Scorsese heeft daar een grote luie stoel en een eigen afstandbediening. Terwijl het duo naar de film-in-wording kijkt op een groot scherm, hangt in de hoek een andere tv die heel zachtjes Turner Classic Movies toont – filmklassiekers, inderdaad. “Een constante inspiratiebron”, noemt Schoonmaker dat.

De montage van The Wolf of Wall Street was ingewikkeld, omdat Scorsese veel extra materiaal had geschoten en de acteurs op de set aanmoedigde om vooral te improviseren. De eerste gemonteerde versie duurde maar liefst vier uur. Heel even was het plan om de film dan maar in twee afzonderlijke delen (à la Kill Bill) uit te brengen, maar uiteindelijk vond de filmstudio dat toch geen goed idee. Door van alle scènes wat af te schaven, wist Schoonmaker de film toch een heel uur in te korten. Uiteindelijk was Schoonmaker zeven dagen per week aan het werk, vaak tot twee uur ’s nachts. De kracht van montage zit mooi verpakt in een geweldige Schoonmaker-quote. Toen zij gevraagd werd hoe zo’n nette dame (ze is inmiddels 73) toch die gewelddadige gangsterfilms van Scorsese kon monteren, zei ze glimlachend: “Oh, maar ze zijn pas gewelddadig nadat ik ze gemonteerd heb.” Hier zie je Schoonmaker & Scorsese in de montagekamer aan het werk ten tijde van New York Stories (1989).


Een stroming uit de jaren ’50 die ontstaan is in Amerika en Engeland. De ‘gewone mens’ en het ‘alledaagse leven’ wordt zo realistisch mogelijk weergegeven. Deze stroming is ontstaan als een tegenreactie op het surrealisme en abstracte kunst.   

Een shot is een onafgebroken korte of lange filmopname. Montage is kort gezegd het knippen en plakken van shots. Montage is een van de belangrijkste middelen die een filmmaker heeft om een verhaal te vertellen. Hieronder vind je een aantal veelgebruikte termen en technieken.

Iemand die de film monteert. Hij knipt en plakt alle filmbeelden en zorgt voor de juiste bewerking en samenstelling totdat de film klaar is voor vertoning.