Must sees

Terminator 2: Judgment Day - 3D

  • Ouder dan 16 jaar
  • Geweld
  • Groftaalgebruik
  • VS 1991, 137 min
  • Regie: James Cameron
  • Met: Arnold Schwarzenegger, Edward Furlong, Linda Hamilton

'I'll be back' is het motto van Arnold Schwarzeneggers killerrobot, en hij houdt zijn woord. Na meer dan 26 jaar is Terminator 2: Judgement Day terug op het witte doek. De beste actiefilm allertijden is nog steeds steen-en steengoed, maar anno 2017 voor het eerst te zien in spectaculair 3D.

The Terminator-films van James Cameron (hij maakte de eerste twee en de rest kun je zonder probleem overslaan) bevatten alle ingrediënten voor een goede sf-film: baanbrekende special effects en slimme verhaalvondsten. En actie, heel veel actie. De eerste Terminator was nog low budget, maar met Terminator 2 kon Cameron alle remmen los gooien, zowel met computereffecten als voor spectaculaire achtervolgingen.

over de regisseur

  • James Cameron begon als tiener zelf de visual effects van 2001 A Space Odyssey na te maken, met zelfbouwpakketjes.
  • Zijn lowbudet The Terminator (1984) was zijn én Arnold Schwarzeneggers doorbraak.
  • Cameron werd door T2, Aliens, Titanic en Avatar een van de meest succesvolle regisseurs uit de geschiedenis.
  • Hij geldt als grote vernieuwer op het gebied van digitale visual effects en is de grote aanjager van de renaissance van 3D. Avatar draaide hij in 3D, maar Titanic liet hij (net als T2) voor een re-release in 3D remasteren.

Sciencefiction

De Terminator-reeks combineren handig twee typische sf-elementen: de robot en de tijdreis. Het verhaal draait helemaal rond de zogenaamde tijdreisparadox. Wat zou er gebeuren als je terug in de tijd zou gaan en je eigen vader zou vermoorden voordat je zelf geboren was? Cameron maakt van dat gegeven een verschrikkelijk spannende film, waar bijvoorbeeld de Back to the Future-trilogie hetzelfde uitgangspunt juist komisch gebruikte.

Doehetzelf

James Cameron ontdekte het sf-genre als tiener, in de plaatselijke bieb. Hij was meteen verkocht. Het zien van 2001: A Space Odyssey noemt hij zelf niet minder dan een openbaring. De analytische Cameron ging onmiddellijk zelf met bouwpakketjes aan de slag om te kijken hoe hij de destijds revolutionaire special effects kon namaken. Met twee vrienden en een zeer bescheiden budget -helemaal voor iemand die later beroemd en berucht zou worden om zijn spilzucht- maakte hij in 1978 de twaalf minuten durende proeve van bekwaamheid Exogenesis. Het verhaal vertoont al de kiem van zijn latere Terminators. De special effects waren goed genoeg om hem een baantje als modelbouwer bij Roger Cormans b-studio te bezorgen.

Cormans motto 'niet denken maar doen, en zo goedkoop en snel mogelijk' was eerder al de leerschool voor Francis Ford Coppola, Martin Scorsese en Jonathan Demme. Cameron is wellicht wel zijn beste student, al was het maar dat hij er álles leerde: van decors en special effects, van camera tot regie. Met de cheapo Star Wars-rip off Battle beyond the Stars ontwierp Cameron onder andere alle ruimteschepen. Bij Cormans Galaxy of Terror werkte Cameron dag en nacht, en daarna was hij klaar voor zijn regiedebuut. Nee, dat was (nog) niet The Terminator, maar het heel wat minder succesvolle Piranha 2: Flying Killers. Zijn pogingen om zijn naam van de aftiteling van die belabberde b-film te halen bleven zonder succes. Met The Terminator werd Cameron gelanceerd als sf-auteur. Met Terminator 2 en met Aliens bewees hij bovendien dat hij over het zeldzame talent beschikte om vervolgen te maken die beter waren dan het origineel.