Must sees

Star Wars: Rogue One

  • Ouder dan 12 jaar
  • Geweld
  • Eng
  • VS 2016, 133 min
  • Regie: Gareth Edwards
  • Met: Felicity Jones, Diego Luna, Mads Mikkelsen

Met het zich op zichzelf staande Rogue One wordt de nadruk gelegd op de 'wars' uit Star Wars. Deze oorlogsfilm is stiekem een prequel op de originele Star Wars (1977) en speelt zich nét daarvoor af, als een groep rebellen-tegen-wil-en-dank de bouwtekeningen van de Death Star moet zien te stelen van het Keizerrijk. Daar wil Darth Vader natuurlijk een lightsaber voor steken.

Over de regisseur

  • De Britse Gareth Edwards begon zijn filmcarrière als digital effects-maker. Rogue One is pas zijn derde speelfilm.
  • Die achtergrond kwam uitstekend van pas bij zijn regiedebuut Monsters (2010). Deze lowbudgetfilm oogt duurder dan hij kostte, door de indrukwekkende special effects. Die maakte Edwards zelf thuis, met hele gewone software, op zijn laptop.
  • Het budget van Monsters was $500.000. Dat van Edwards tweede film Godzilla was meer dan driehonderd keer zo groot, want die kostte naar schatting 160 miljoen dollar. Het geschatte prijskaartje van Rogue One: tweehonderd miljoen dollar!
  • Quote: "Star Wars is absoluut de reden dat ik filmmaker wilde worden."

De Star Wars-look

De eerste StarWars maakte indruk omdat George Lucas het zogenoemde 'used future'-concept gebruikte. Tot die tijd werd sciencefiction geassocieerd met mooie blinkende raketten en een steriele outfits, maar in A New Hope is alles stoffig en is de Millennium Falcon een roestbak met deuken. Voor Rogue One liet regisseur Gareth Edwards heel nauwkeurig de interieurs (bijvoorbeeld van de Death Star) nabouwen en zou de hut waarin heldin Jyn Erso zo naast die van Luke Skywalker hebben kunnen staan (als ze op dezelfde planeet hadden gewoon dan).

Rogue One 'voelt' dus helemaal als Star Wars, maar óók weer niet. Dat komt omdat Edwards bewust breekt met een aantal iconische Star Wars-stijlkenmerken. Zo begint de film niet met de befaamde opening crawl (waarin het voorafgaande verhaal voorbij komt rollen) en is het camerawerk veel rauwer, en meer handheld gedraaid. Ook de typische sceneovergangen - de wipes- ontbreken helemaal. Door deze vormkeuzes laat de regisseur zien dat dít Star Wars-verhaal bewust een buitenbeentje is.