Must sees

Mother!

  • VS 2017, 121 min
  • Regie: Darren Aronofsky
  • Met: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Domhnall Gleeson, Brian Gleeson, Michelle Pfeiffer

Dit is een Must See én een Must Not See tegelijkertijd, want niet elke kijker zal tegen deze ongelooflijk harde, heftige en nare nachtmerriefilm kunnen. 

Het openingsbeeld is al direct onheilspellend: de close up van een jonge vrouw (Jennifer Lawrence) die verteerd wordt door een vlammenzee. Een droom of een vooruitwijzing, dat is de vraag in dit mysterieuze drama over een kunstenaar en zijn vrouw die in een afgelegen huisje wonen. Terwijl zij het gehavende huis opknapt, worstelt hij met writer's block. Een ongenode gast blijkt het begin van ellende, zeker als er nog veel meer bezoekers hun leventje binnen vallen en er niet over piekeren om weer te vertrekken.

Over de filmmaker

  • Darren Aronofsky debuteerde met Pi, eenSF-thriller in zwart-wit. Het bescheiden budget van $60.000 leende hij bij elkaar door familie, vrienden en bekenden een bijdrage van 100 dollar te vragen. Dat deed hij met de belofte dat ze er 150 dollar voor terug zouden krijgen, als Pi winstgevend zou blijken.
  • Op het Sundance Festival, waar Pi in 1998 in première ging, kreeg nieuwkomer Aronofsky meteen de hoofdprijs voor Beste Regisseur.
  • Aronofsky werd in 1969 in New York geboren. De joodse Aronofsky is atheïst, maar zijn fascinatie voor verschillende religies verwerkt hij in zijn films. Zo draait het in Pi om de mystieke joodse kaballa-leer, terwijl in de SF-filmThe Fountain (2006) christelijke, boeddhistische én religieuze Maya-symboliek zijn verwerkt. Ook mother! heeft veel religieuze symbolen - sommigen zien in het echtpaar en het huis bijvoorbeeld Adam en Eva in de Hof van Eden.
  • Aronofsky over zijn spirituele kant: “Ik denk dat ik wel in iets geloof. De grootste uitdrukking van wat ik geloof, zit in The Fountain. Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen, maar dat is nu precies waarom ik er een film over heb gemaakt. Ik heb het geprobeerd te zeggen met geluid en beeld en via dialogen en personages.”
  • Na Requiem for a Dream (2000), The Wrestler (2008) en Black Swan (2010) verfilmde hij het Bijbel-verhaal Noah

Auteur

Je hebt regisseurs, en je hebt auteurs - dat is de term die Franse filmfilosofen in de jaren vijftig bedachten voor regisseurs die zo eigenzinnig en uitgesproken waren, dat je hun stijl of thema's (zeg maar hun artistieke handtekening) uit duizenden kon herkennen. Darren Aronofsky is zo'n auteur. Anders gezegd: niemand kan een Darren Aronofsky-film maken, behalve Darren Aronofsky. Dat klinkt misschien logisch, maar in een filmindustrie waar regisseurs vaak inwisselbaar zijn (weet jij wie de laatste James Bond maakte, of Star Wars?), is het dat niet. Aronofsky werkt ook bewust buiten het grote Hollywoodsysteem, want zijn inktzwarte kijk op de mensheid en zijn compromisloze verhalen is het tegenovergestelde van gezellig entertainment met een verplicht happy end. Aan happy endings dóet Aranofsky sowieso niet. En zijn films willen niet zo zeer amuseren als schuren, of confronteren. 

Controversieel

mother! is de film uit zijn carrière die de meest heftige reacties oproept - en daarvoor lijkt hij ook gemaakt. Wat dat betreft is Aronofsky een soort erfgenaam van de grote filmmaker Stanley Kubrick en zijn de reacties op mother! vergelijkbaar met Kubricks A Clockwork Orange. De ironie is trouwens dat mother! nadrukkelijk gaat over het auteurschap: de Kunstenaar en zijn schepping- en vernietigingsdrang vormt de spil van het verhaal. Sommige kijkers menen in mother! dan ook een soort zelfportret te herkennen.