Must sees

Isle of Dogs

  • Ouder dan 6 jaar
  • Eng
  • VS 2018, 102 min
  • Regie: Wes Anderson
  • Met: Scarlett Johansson (Stem), Bryan Cranston (Stem), Frances McDormand (Stem), Bill Murray (Stem), Edward Norton (Stem)

Twintig jaar in de toekomst lijkt de hondengriep een groot gezondheidsrisico te vormen. De burgemeester van het Japanse Megasaki City verbant daarom alle viervoeters naar een vuilniseilandje. De 12-jarige burgemeesterszoon Atari, die zijn lieve hond Spot te erg mist, stort tijdens een reddingsmissie neer op het hondeneiland.

Over de filmmaker

  • Wes heet officieel Wesley Wales Anderson. Als regisseur en als scenarist is Wes Anderson behoorlijk typisch. Een Wes Anderson-film herken je uit duizenden.
  • Zijn doorbraak was Rushmore (1998), maar zijn bekendste en meest geliefde films zijn The Royal Tenenbaums (2001), Moonrise Kingdom (2012) en The Grand Budapest Hotel (2014).
  • Andersons verhalen zijn intellectuele komedies met een hoog tempo en met snelle en gewiekste dialogen. De vormgeving is kunstzinnig, met veel oog voor detail, maar nooit realistisch: soms lijkt het wel een strip. In het geval van de stop-motionfilm Fantastic Mr. Fox en Isle of Dogs is dat natuurlijk echt het geval.
  • Zijn debuutfilm Bottle Rocket maakte (en schreef) hij met zijn oude studievriend Owen Wilson. Die duikt in zeven films van Anderson op. Wes werkt graag met dezelfde acteurs, zoals Bill Murray (acht films) en Jason Schwartzman (vijf,maar hij schreef ook mee aan het scenario van Isle of Dogs).

Stop-motion

Van alle filmtechnieken is stop-motion de meest arbeidsintensieve. De techniek is niet wezenlijk veranderd sinds het begin van de filmgeschiedenis - het vergt nog steeds enorm veel handwerk. De crew van Isle of Dogs bestond uit meer dan 670 mensen, waarvan er 70 over de poppen gingen en nog eens 38 op de animatie-afdeling werkten. Samen hadden ze twee jaar werk om de 102 minuten van de film te vullen.

Als je Isle of Dogs naast The Fantastic Mr Fox, Wes Anderson's eerste stop-motionfilm, legt, dan zie je dat het op elk facet ambitieuzer is. De vossen in Mr. Fox bewegen bijvoorbeeld, net als mensen, op twee poten, maar de honden van Isle of Dogs lopen op vier: een verdubbeling van de animatiehandelingen dus!

Maar Anderson & co besparen zich ook veel werk door wat vals te spelen. Want één seconde film bestaat doorgaans uit 24 beeldjes, maar in Isle of Dogs bevat een seconde maar 12 unieke beeldjes: elk beeldje wordt twee seconden vertoond. Zo is het animatiewerk in een klap gehalveerd. En dat de bewegingen daardoor wat houteriger ogen - dat is precies wat Anderson zo mooi vindt.

Auteur

Wes Anderson is een echte auteur: hij maakt films die zó eigenzinnig zijn, dat ze alleen maar door Wes Anderson gemaakt kunnen zijn. De strakke vormgeving, de buitenissige personages en de maffe en grillige verhaalontwikkelingen vallen daarbij op. De meeste (Amerikaanse) films proberen de kijker onder te dompelen in een soort droomsfeer, waardoor die zo in het verhaal wordt getrokken dat hij of zij even vergeet dat ze naar een film kijken. Wes Anderson doet precies het tegenovergestelde. Hij benadrukt continu dat je naar een constructie kijkt, door de gestileerde artdirection en nadrukkelijk gebruik van literaire technieken die afstand creëren. Denk aan een nadrukkelijke voice-over, doorwrochte dialogen die helemaal niet op spreektaal lijken en een opvallende vertelstructuur.

Het gekunstelde karakter zit in bijna elk shot. Anderson breekt namelijk bewust de compositieregels die fotografen en cameramannen gebruiken. Zijn films zijn zo vervreemdend, omdat de meeste shots symmetrisch zijn. En dat terwijl mensen een foto waarin het onderwerp precies in het midden staat meestal maar saai vinden!