Must sees

Hail, Caesar!

  • Geweld
  • Ouder dan 6 jaar
  • Regie: Ethan Coen, Joel Coen
  • Met: George Clooney, Josh Brolin, Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Scarlett Johansson, Jonah Hill, Channing Tatum

Hollywood in de jaren 50. De droomfabriek draait op volle toeren en het is aan ‘probleemoplosser’ Eddie Mannix (Josh Brolin) de taak om de machine draaiende te houden. Voor een zwangerschapsschandaal of een filmproductie die over budget dreigt te gaan draait hij zijn hand niet om. 

Maar een filmster die opeens totaal spoorloos blijkt terwijl de belangrijkste scenes nog geschoten moeten worden… die zaak bezorgt Eddie overuren. Zeker als blijkt dat het idool in kwestie (gespeeld door George Clooney) ontvoerd blijkt door een stel figuranten met boosardige bedoelingen.

Over de makers

  • Van alle filmende broertjes zijn Joel en Ethan Coen het bekendst. Ze kruipen samen op de regiestoel, maar ook achter de tekstverwerker, want ze schrijven al hun scenario’s zelf.
  • Stiekem zijn de Coens van meer markten thuis. De aftiteling van hun films vermeldt als vaste editor ‘Roderick James’. Alleen bestaat Roderick niet: het is een pseudoniem waarachter Joel en Ethan zich verschuilen.
  • Met hun debuutfilm Blood Simple (1984) gooide ze al meteen hoge ogen. In totaal maakten de Coen Bros nu zeventien films. Daarvan zijn de bekendste en de beste Barton Fink, Fargo, The Big Lebowski, O Brother Where Art Thou? en No Country for Old Men.
  • Heel zelden laten de broertjes Coen zich ook door derden inhuren – zo deed Angelina Jolie een beroep op hun scenariokwaliteiten voor Unbroken en Steven Spielberg voor Bridge of Spies.
Trailer

Historisch Hollywood

Hail, Ceasar! is gesitueerd in de periode die het Gouden Tijdperk van Hollywood wordt genoemd. Dat loopt ruwweg van de jaren dertig (en de komst van de geluidsfilm) tot eind jaren vijftig. In die jaren had de filmindustrie nog niet veel last van de concurrentie van het tv-toestel, en maakten vijf grote studio’s de dienst uit. Capitol, de studio uit Hail, Ceasar! is een versmelting van ‘the big five’: MGM, Warner, Paramount, RKO en Fox. De studio’s waren destijds oppermachtig, omdat ze alle onderdelen van de filmproductie in handen hadden. Zo stonden filmsterren en regisseurs exclusief onder contract bij een studio (en bij hoge uitzondering werden ze aan de concurrent uitgeleend of uitgeleend), en hadden de studio’s ook hun eigen bioscoopketens.

De smaak van het bioscooppubliek was anders dan vandaag de dag, en dat zie je terug aan de populaire genres: westerns met zingende cowboys, musicals met waterballetten en zogenoemde zwaard & sandalenfilms. In Hail, Ceasar! duiken ze als film-in-de-film op, waarbij duidelijk is dat het Romeinse epos waarin George Clooney een legionair speelt verwijst naar de klassieker Ben-Hur.

Communistenjacht

Hollywoods gouden jaren hadden ook een paar inktzwarte bladzijdes – en ook die wordt in Hail, Ceasar! aangestipt. Zo verkeerden de VS en de entertainmentindustrie in opperste staat van paranoia omdat men bang was dat communistische sympathisanten stiekem hun socialistische boodschap in het filmverhaal smokkelden. Met name scenarioschrijvers en regisseurs zaten in het verdachtenbankje. Het was het startschot voor een heksenjacht: dacht men dat je een communist was, dan belandde je op de zwarte lijst. Dat betekende dat je niet meer in Hollywood mocht werken. Anderen kregen zelfs gevangenisstraf. Helemaal erg was dat veel filmmakers door hun collega’s werden verraden. Meer dan driehonderd collega’s werden zo werkeloos. Een paar vluchtten naar het buitenland (Charlie Chaplin naar Europa bijvoorbeeld), anderen bleven stiekem onder een schuilnaam doorwerken. Maar voor de meesten kwam hun filmcarrière nooit meer goed. De zwarte lijst en de communistenjacht had tot in de jaren zestig grote invloed op het leven in Hollywood. In Hail, Ceasar! steken de broertjes Coen erg geestig de draak met dit complotdenken. Hun hoofdrolspeler George Clooney maakte er een paar jaar geleden –als regisseur!- een bloedserieuze film over: Good Night, and Good Luck.