Must sees

Dunkirk

  • Verenigd Koninkrijk 2017, 107 min.
  • Regie: Christopher Nolan
  • Met: Kenneth Branagh, Mark Rylance, Tom Hardy, Harry Styles, Cillian Murphy

Dunkirk is een tragisch WO2-hoofdstuk voor de Britten, en gaat over de heikele evacuatie van 300.000 geallieerde soldaten die in 1940 op het Franse strand als ratten in de val zitten, terwijl de Duitse vijand nadert. Nolan vertelt de militaire operatie vanaf de grond, het water en in de lucht.

Over de maker

  • Christopher Nolan begon op zijn zevende (met zijn vaders super-8-camera) met films maken. 23 Jaar later brak hij definitief door met zijn tweede speelfilm, de achterstevoren-vertelde breinbreker Memento.
  • Christopher Nolan werkt vaak samen met zijn jongere broer Jonathan: die schreef het verhaal van Memento en de scenario’s voor The Prestige, de Dark Knight-trilogie en Interstellar.
  • Nolan is een vurig pleitbezorger voor ouderwets filmmateriaal – hij verdomt het om zijn films met digitale camera’s te draaien. Nolan is groot fan van het superieure IMAX-formaat en het sublieme 70mm-filmformaat. Onder de speelfilms was Interstellar recordhouder als film met het meeste IMAX-materiaal. Ook Dunkirk werd gedraaid met de loodzware IMAX-camera, en het is de grootste 70mm-release in decennia. 
  • Nolan is een echte auteur: hij krijgt de vrije hand van de filmstudio en houdt alle creatieve beslissingen in eigen hand. Voor Dunkirk schreef hij het scenario, en was hij producent, samen met zijn vrouw Emma Thomas, die al zijn films produceerde.

    Groot, groter, GROOTST

    Christopher Nolan is een regisseur van het oude stempel. Zo heeft hij een pestpokkenhekel aan 3D (hij weigert ook zijn films zo uit te brengen) en het liefst zou hij zien dat zijn films met een filmstrook door een ouderwetse filmprojector zouden ratelen, in plaats van digitaal van de harde schijf op het doek te worden geprojecteerd. Nolan vindt dat je geen 3D-trucs nodig hebt, omdat er in de filmgeschiedenis al een paar sublieme uitvindingen zijn gedaan. Zo draait hij al sinds zijn Dark Knight-films gedeeltelijk in 70mm. Nou ja, we smokkelen wat, want de beelden op zo'n filmstrook zijn 65mm breed. Op de overigen 5mm staat het geluidsspoor. Maar dat is niet alles. Zo'n 75% van Dunkirk werd gefilmd met speciale 70mm-IMAX-camera's. Dat geeft andere beeldverhoudingen, want een officieel IMAX-scherm is veel hoger dan een normaal wit doek. Volgens Nolan is de kijkervaring van Dunkirk in een échte IMAX-bioscoop 'als virtual reality zonder dat je een bril op hoeft'.

    Helaas hebben we in Nederland geen échte IMAX-bioscopen die de beste versie van Dunkirk aankunnen (de Imax-zalen in ons land heten wel zo, maar hebben niet de bijzondere beeldverhouding). De tweede beste manier om Dunkirk dan te zien, is op een 70MM-projectie. In de hoogtijdagen van Hollywood was dat een populair formaat voor klassiekers als Bridge over the River Kwai, maar de laatste decennia worden er maar mondjesmaat films gemaakt in dat prachtige, maar peperdure format. Quentin Tarantino zorgde met zijn The Hateful Eight voor een kleine comeback, maar Dunkirk overtreft het. De film geldt als de allergrootste 70MM-release van de laatste 25 jaar. In Nederland kun je Dunkirk maar op één plek zo zien: in het Amsterdamse filmmuseum EYE.