Must sees

Babel

  • Geweld
  • Eng
  • Ouder dan 12 jaar

Alejandro González Iñárritu maakt geen films die gemakkelijk zijn na te vertellen. Ook in Babel klutst hij weer op onnavolgbare wijze vier verschillende verhaallijnen door elkaar.

Waar gaat het over?

Gebeurtenissen die zich over de hele wereld afspelen en waarvan het verband soms wel en soms niet duidelijk is. Een Amerikaans echtpaar probeert hun relatie te repareren met een vakantie in Marokko. Daar proberen twee schaapsherdertjes het nieuwe geweer van hun pa uit - met dramatische gevolgen. Intussen besluit aan het Amerikaanse thuisfront de Mexicaanse babysitter met de twee kinderen op stap te gaan. Zij wil het huwelijk van haar zoon niet missen en dus steken ze de grens over. Ook dat avontuur krijgt een staartje. En wat heeft dit alles te maken met een doof en naar seks hunkerend Japans meisje? Daarvoor moet je echt dit meesterwerk zien.

De filmmaker

Toen Alejandro González Iñárritu (1963) 21 was, werkte hij als dj bij een van Mexico’s best beluisterde radiostations. Een bijbaantje, want intussen studeerde hij theater en film. Hij was een tijdje baas van een tv-bedrijf, voordat hij zijn eigen productiemaatschappij oprichtte, gespecialiseerd in reclames. Een aantal van die commercials kun je terug zien in zijn debuut Amores Perros. Die film werd in 2000 een wereldwijde hit en zo mocht Iñárritu drie jaar later met21 Grams zijn eerste Engelstalige film maken. Die twee films vormen samen met Babel een soort trilogie. Behalve een gemeenschappelijke vorm en thematiek hebben ze ook de auteur gemeen: scenarist Guillermo Arriaga. Babel is naar alle waarschijnlijkheid hun laatste samenwerking: de twee vrienden kregen namelijk slaande ruzie en Arriaga mocht van Iñárritu niet naar het festival van Cannes komen.