Must sees

Annihilation

  • Ouder dan 16 jaar
  • Geweld
  • Groftaalgebruik
  • Eng
  • USA 2018, 115 min
  • Regie: Alex Garland
  • Met: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson

In Amerika kwam hij in de bios, bij ons belandde hij rechtstreeks op Netflix. Maar vergis je niet: de sf-film Annihilation, over een expeditie in een mysterieus schemergebied waar het niet pluis is, is een even onheilspellende als bijzondere kijkervaring.

Over de filmmaker

- Alex Garland is van oorsprong romanschrijver. Hij belandde in de filmwereld doordat Danny Boyle zijn backpack-bestseller The Beach verfilmde, met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol.

- De samenwerking met Boyle beviel zo goed, dat Garland de scenario's schreef voor diens zombiefilm 28 Days Later en voor de sf-film Sunshine.

- In 2015 maakte Garland zijn regiedebuut met de ijzersterke robot/kunstmatige intelligentie-thriller Ex Machina, die genomineerd was voor een MovieZone Award op het Imagine Film Festival.

Netflix versus de bioscoop

Netflix maakte met zijn indrukwekkende tv-serieaanbod bingewatching én streaming populair. Qua content legt het speelfilm-aanbod het behoorlijk af tegen de series. Net als ouderwetse tv-zenders 'koopt' Netflix bij filmmaatschappijen films in die ze dan een beperkte tijd mogen vertonen - dat is ook de reden waarom bijvoorbeeld de Marvel-films ook weer verdwijnen en plaatsmaken voor andere.

Om het film-aandeel op te schroeven, maakt Netflix ook éigen content. Het voordeel is dat ze over hun eigen producties geen vertoningsrechten meer hoeven te betalen, en dat ze die films tot aan het einde der tijden kunnen blijven aanbieden. Dat soort producties noemen ze 'Netflix Originals'. Alleen is dat een misleidende titel. Want een films als Okja of Mute krijgen dat stempel, maar óók The Cloverfield Paradox en Annhilation. Alleen zijn die laatste twee geen films die Netflix zelf ontwikkelde en produceerde, maar die ze overkochten van filmmaatschappijen.

Zo werd Annihilation door de Paramount-studio in de VS wél in de bioscoop uitgebracht, maar na testonderzoek waaruit bleek dat de film voor het grote publiek te vaag en te intellectueel zou zijn in Europa op Netflix gedumpt. Op die manier probeert de filmmaatschappij nog wat van hun geïnvesteerde geld terug te verdienen. Het interessante aan Annihilation is natuurlijk dat het -in tegenstelling tot The Cloverfield Paradox- geen misbaksel is, maar een erg goede en interessante film.

Niet iedereen is blij met het feit dat Netflix meer en meer als vertoner én producent van films optreedt. Bioscoopeigenaren zien er een geduchte concurrent in. Wat dat betreft lijkt de situatie een beetje op die van de jaren 50, toen televisie aan zijn opmars begon en daardoor het aantal bioscoopbezoekers omlaag haalde. De directeur van het filmfestival van Cannes introduceerde daarom voor komend jaar een nieuwe spelregel: Netflix mag er nog wel films vertonen, maar omdat het bedrijf weigert de films ook in de Franse theaters uit te brengen, doen ze niet mee met de competitie en krijgen ze ook geen rode loper-première.