Films 1895 - 2015
2015

The Revenant

Nooit eerder vertoond in de filmgeschiedenis: een director of photography die 3 jaar op rij de Oscar wint. Cameraman Emmanuel Lubezki flikte het!

Op de meeste filmsets lopen twee director's rond. Naast de regisseur is er ook nog zoiets als de director of photography, oftewel de cinematographer of, weinig respectvol, 'cameraman'. En die is minstens (zo niet meer) bepalend voor de look van een film. De d.o.p. van The Revenant is Emmanuel Lubezki. Lubezki is een van de allerbeste cinematografen ter wereld (hij won drie jaar op rij de Oscar, iets wat nog niet eerder gebeurde in de filmgeschiedenis), en hij is net als Revenant-regisseur Iñárritu Mexicaan. Ze werkten al eerder samen aan Birdman, een sterk staaltje camerakunst omdat het net lijkt alsof die in één enkel shot is gedraaid.  

Natuurlijk licht
Fotograferen is schilderen met licht, wordt wel eens gezegd. Nou, datzelfde geldt dan voor filmen natuurlijk! De kans is groot dat een van de alleringewikkeldste toeren die Lubezki & Iñárritu voor The Revenant uithaalden je misschien niet opvallen. De hele film is chronologisch gedraaid, en uitsluitend en alleen met natuurlijk licht. Er stonden dus geen lichtbakken of felle spots op de set opgesteld. Het effect is beeldschoon, maar het wordt eigenlijk nooit gedaan, omdat je dan maar een beperkt aantal uur kunt draaien.

Lubezki hoefde maar één keer vals te spelen: bij het kampvuur-scène zorgde de wisselende wind voor zo'n vervelend en afleidend effect, dat hij toen een paar gloeilampen rond het vuur liet leggen. Maar dat is ook al het kunstmatige licht dat gebruikt werd: de rest komt van de zon, de maan, en kaarsen.