Films 1895 - 2015
2015

The Hateful Eight

Tarantino tikte het al in zijn scenario en het staat ook op de openingscredits: 'Shot in glorious 70mm'. Daar is geen woord van gelogen, maar uitzonderlijk is het wel.

 Vandaag de dag is het al bijzonder dat een film nog analoog wordt gedraaid. Elke film die je in de bioscoop ziet, wordt digitaal geprojecteerd. Voor echte filmliefhebbers, zoals Christopher Nolan, Paul Thomas Anderson en Quentin Tarantino, is dat een gruwel. Zoals echte muziekfans zweren dat LP's beter klinken dan MP3-tjes, zo weten cinefielen dat er qua licht, contrast en helderheid niets boven ouderwets celluloid gaat. 

Maar ook toen de digitale camera en projectie nog moest worden uitgevonden, was Tarantino's 'glorieuze' filmformaat een zeldzaamheid. De meeste oude films werden geschoten op een strook van 35mm. De 70mm van Tarantino (stiekem eigenlijk 65mm, want de rest is voor het geluidsspoor) is dus bijna een verdubbeling van het beeld, en daarmee de scherpte.  

Breeeeeeeeeeeeeeeeeed
Het klinkt gek, maar er zijn verschillende soorten en maten 70mm! De filmstrook telt namelijk wel hetzelfde aantal millimeter, maar de lens die op de camera stond (en op de projector wordt geschroefd) maakt het verschil. Tarantino draaide The Hateful Eight in ultra-wide Panavision. Dat is het allerbreedste formaat aller tijden. In de hele filmgeschiedenis zijn er maar elf films in ultra-wide Panavision gedraaid. Daarvan is Ben-Hur de bekendste, en de laatste (tot The Hateful Eight) stamde uit 1966. Voor de techneuten onder ons, de beeldverhouding (oftewel het screen ratio) daarvan is 2.76:1.