Films 1895 - 2015
1954

Rear Window

De bijnaam van Alfred Hitchcock was ‘Master of Suspense’. Hitckcock weet als geen ander hoe je spanning naar moet opbouwen tot ongekende hoogte. Zijn beroemde thriller Rear Window is hier een perfect voorbeeld van.

De film gaat over een fotojournalist (James Stewart) die aan zijn rolstoel is gekluisterd. Hij doet de hele dag niets anders dan de buren aan de overkant te begluren. Zo komt het dat hij een moord ziet - of denk te zien. Zijn vriendin (Grace Kelly) gelooft er echter niets van.

Bijzonder aan de film is het 'point of view' van de hoofdrolspeler. De kijker ziet wat hij ziet; de camera verlaat slechts één keer de kamer van Stewart. Je weet als kijker dus steeds evenveel (of: net zo weinig) als de hoofdpersoon. Zo wordt je zelf dus ook een soort van detective die een mysterie moet zien op te lossen.

Hitchcock bedacht en perfectioneerde strategieën die spanning opriepen. Een effectieve tactiek is bijvoorbeeld het uitstellen van verwachtingen; de kijker weet dat er iemand op de loer ligt, maar niet wanneer hij toe zal slaan.

Het verschil in kennis tussen personage en toeschouwer is cruciaal in een thriller. Als de toeschouwer meer weet dan het personage levert dat ‘suspense’ op, als de toeschouwer evenveel weet als het personage levert dat mysterie op en als de toeschouwer minder weet dan een personage, zal dat verrassing opleveren.

Veell filmmakers zijn door Hitchcock geïnspireerd en hebben zijn tips en trucs over genomen. Hij is bijvoorbeeld hét grote voorbeeld van Steven Spielberg.